نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


آیا تا به حال به اهمیت آجر به عنوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی فکر کرده اید؟ آیا می دانید با شناخت انواع آجر و انتخاب نوع مناسب و مقرون به صرفه می توانید در هزینه های پروژه صرفه جویی کنید؟ در این مقاله ابتدا به این سوال که آجر چیست پاسخ می دهیم سپس به سراغ انواع آجر می رویم و به بررسی دقیق آن ها می پردازیم. در نهایت، در مورد ویژگی های آجر و تمام اطلاعاتی که باید در مورد آجر بدانید صحبت خواهیم کرد.



تاریخچه آجر

آیا تا به حال در مورد تاریخچه آجر فکر کرده اید؟ آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که به گفته باستان شناسان قدمت و قدمت آن به ده هزار سال پیش می رسد. می توان گفت که بناهای قدیمی تهران جذابیت و هویت خود را مدیون همین آجرها هستند.

نمای آجری که به عنوان یکی از هنرهای اصیل ایرانی شناخته می شود، یکی از اجزای شناسایی بناهای ایرانی در سراسر جهان است.

در گذشته پس از سیلاب های خاک رس و سیلت، رسوباتی با چسبندگی خاصی در حاشیه رودخانه ها باقی می ماند. در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تبخیر آب، این مواد ترک می خورند و به صورت قطعات نامنظم ظاهر می شوند. با گذشت زمان، پخت این قطعات استحکام آنها را افزایش داد و برای ساختن ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفت.



آجر چیست؟

آجر از چه ساخته شده است؟ این ماده پرکاربرد نوعی سنگ مصنوعی از انواع محصولات ساختمانی است.

این ماده پرکاربرد از مخلوط کردن خاک رس با آب، قالب گیری و در نهایت پخت آن در فر به دست می آید.

خاک آجری مخلوطی از خاک رس، ماسه، فلدسپات، سنگ آهک، سولفات ها و غیره است. اما اساسا عنصر اصلی در این مصالح ساختمانی خاک رس است. این سنگ مصنوعی عمدتاً در دیوارپوش، نشیمنگاه چینی، کف و نمای ساختمان کاربرد دارد.

در گذشته پس از طغیان گل و لای، لکه های خاصی در حاشیه رودخانه ایجاد می شد. در اثر تابش نور خورشید و تبخیر آب، این مواد آسیب دیده و قطعات نامنظم ظاهر می شوند. به نظر می رسد که به مرور زمان وزن این قطعات بر استحکام آنها افزوده و از آنها برای ساختن ساختمان استفاده می شده است.



آجر چیست

سر از چه چیزی ساخته شده است این ماده پرکاربرد نوعی سنگ مصنوعی برای انواع محصولات ساختمانی است.

این ماده پرکاربرد از مخلوط کردن خاک رس با آب، شکل دادن و در نهایت پختن در کوره به دست می آید.

خاک رس - خاک رس، ماسه، فسفات، سنگ آهک، سولفات و غیره. اما اساسا عنصر اصلی این مصالح ساختمانی خشت است. این سنگ مصنوعی عمدتاً در روکش دیوارها، صندلی های چینی، کف و مقاطع ساختمانی استفاده می شود.

همچنین در سال های اخیر با توجه به الزام مسئولان به صدور پروانه ساختمانی برای استفاده از آجر در بخشی از نمای ساختمان در مناطق خاصی از شهر و تصمیمات شورای عالی شهرسازی و معماری با هدف بازیابی معماری ایرانی اسلامی، همچنین دوباره به استفاده از آجر توجه شده است.

انواع آجر

قبل از هر چیز باید بدانیم که آجرها بر اساس مصالح ساختمانی به خاک رس، شیل، سنگ آهک و ... تقسیم می شوند. در این قسمت به بررسی تمامی انواع سنتی آنها می پردازیم.



آجر سنتی (دست ساز)

این نوع لباس ها دست ساز و سنتی است. اگرچه سنتی هستند، اما اغلب کیفیت خوبی دارند.

آجرهای سنتی شامل آبشاری، جوشی، پرس و غیره می باشد که علاوه بر انواع ماشین آلات، همه آنها را بررسی می کنیم.

آجر سنتی یا دستی

آجر قزاق (نظامی)

آجر قزاق یا نظامی در سایزهای 50*50*5 یا 40*40*5 تولید می شود که قبلاً از این طرح در اماکن نظامی مانند خانه های قزاق و پادگان ها استفاده می شد و بعدها به دلیل ظاهر خوب حتی برای نمای ساختمان نیز استفاده می شد. و کیفیت درک شده

 

آجر فشرده

آجر فشرده سنتی است. apex یکی از انواع قدیمی تر که به نام های خشن و خاکستری نیز شناخته می شود. این نوع در مرحله ساخت و ساز و سخت شدن کاربرد فراوانی دارد. آجرهای فشرده را با دست رس می کنند و در کوره قرار می دهند.

به دلیل مقاومت فشاری بالا، از این نوع در ساخت دیوارهای باربر و تیغه های جداکننده استفاده می شود.

مقاومت فیزیکی نوع فشرده سازی در مقایسه با انواع دیگر بالا است.


آجر فشرده

آجر جوش داده شده

نتیجه ذوب آجرهای سالم در اثر حرارت زیاد در کوره سنتی است. آجرهای کلینکر یا جوشی در اثر ذوب شدن شکل طبیعی خود را از دست داده و به خمیر تبدیل شده اند و برای استفاده در نمای ساختمان مناسب نیستند.

این در حالی است که نفوذ آب این نوع بسیار کمتر از نوع معمولی است و از طرفی مقاومت آن در برابر عوامل جوی و اسیدهای آلی بیشتر از مدل معمولی است. از این رو یکی از مصارف آن کف فرش زهکش ها، انبارها، کارخانه ها و پیاده روها می باشد.



آجرهای براق

آجر لعابدار نوع معمولی است که سطح آن با لعاب کاشی پوشیده شده است. لعاب به نوعی آسیب پذیری این ماده را در برابر تغییرات جوی و دما کاهش می دهد و از طرفی باعث افزایش طول عمر می شود.

این نوع در رنگ های مختلفی مانند قرمز، آبی، قرمز تیره، نارنجی و قهوه ای تولید می شود که فضا را زیبا و جذاب می کند.

طبیعتا به دلیل استفاده از لعاب، قیمت این نوع بالاتر از انواع معمولی است.

خطای آجر

آجرهایی با ابعاد 25*25*5 یا 20*20*5 و 20*20*4 را خطا می گویند. که از گذشته در ساخت کف فرش در خانه های قدیمی استفاده می شده است.

آجرهای تزئینی

آجر تزیینی نوعی آجر است که از پلیمرها و مواد نانو در ساختار خود برای جلوگیری از انبساط سطح آجر استفاده می کند. در این نوع می توان از رنگ های مختلف برای پوشاندن ظاهر استفاده کرد.

این مدل را می توان در داخل و خارج از منزل استفاده کرد. از ویژگی های آن می توان به مقاومت مکانیکی بالا، هدایت الکتریکی کم و مقاومت در برابر تغییرات دما اشاره کرد.

آجر چیلی

آجرهای شیلی با استفاده از پودر سنگ شیل ساخته می شوند. شیل نوعی سنگ رسوبی است. از ویژگی های این سنگ این است که به سرعت فرسوده می شود. تصویر زیر نمونه ای از سنگ شیل را نشان می دهد.

 

نوع عمومی آن برای نما و نوع خاص آن در اجاق گاز یا کوره های صنعتی برای عایق کاری استفاده می شود.

به لطف مواد اولیه تمیز و مرغوب، سطح آجرهای نسوز عاری از سنگ آهک و گچ است. البته باید بگوییم که قیمت آجر نسوز نسبت به مدل های دیگر بیشتر است.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با نکات و ترفندهای Firebrick بر روی لینک آبی کلیک کنید و مقاله مرتبط را مطالعه کنید.



دستگاه آجر

دستگاه آجرپزی همانطور که از نامش پیداست در کارخانه تولید می شود. یکی از انواع آن آجر سوراخ دار است.

در این نوع با پرکردن حفره های وزیر قدرت شخصیت افزایش می یابد. تعداد سوراخ ها در این نوع معمولا بین 8 تا 10 عدد می باشد.

بنابراین از این نوع در ساختار محکم ساختمان استفاده می شود. آجر خوش ساخت از ارزش بالایی برخوردار است و برای تمامی پروژه های ساختمانی قابل استفاده است.

 

آجر شن و ماسه

در ادامه بررسی انواع این ماده به آجر سیلیکات یا آجر سیلیکات کلسیم رسیدیم که از ترکیب آب، آهک و سیلیس به دست می آید. از این نوع در ساخت فونداسیون ها استفاده می شود. همچنین در رنگ های مختلف با رنگدانه های مختلف تولید می شوند.



از مزایای این نوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تراکم پذیری بالا

ظرفیت بار بالا

نرخ پرش پایین

عایق سرد و گرم

آجر ماسه آهک

آجر سفالی یا ایتال

به دلیل سبکی آجر باعث تسهیل در ساخت و افزایش سرعت کار می شود. از نظر قیمت تمام شده این نوع نسبت به انواع دیگر قیمت پایین تری دارد زیرا فرآیند تولید آن ساده و محدود به پخت در کوره سفالگری می باشد.

این نوع شبیه بلوک های سوراخ دار بوده و کاربرد آن در ساخت دیوارهای غیر باربر و تیغه های شکاف می باشد.



آجر ایتالیایی آجر سفالی است

آجر چپ یا سوراخ دار

برای ساخت این نوع می توان از خاک رس یا تخته سنگ استفاده کرد. به نام روی آن سوراخ هایی دارد و در اندازه های کوچک و بزرگ قالب گیری می شود. لیفون همچنین در رنگ های قرمز، زرد و صورتی عرضه می شود.

انواع مختلفی از این مدل وجود دارد، اما رایج ترین آن آجر 10 سوراخ است. به طور کلی کاربرد اصلی لفتون در مراحل ساخت دیوار بزرگ چین است.



آجر سیمانی

همانطور که در مقاله در مورد بتن اشاره کردیم یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است. آجرهای بتنی بر خلاف سایر مدل ها از خاک و آب تولید نمی شوند و نوعی سیمان فلزی قوی هستند که از سیمان پرتلند، سنگدانه های معدنی و آب ساخته می شود. قطعات مناسب برای استفاده خاص به آن اضافه می شود.

از این نوع برای دیوارهای خارجی و مصارف عمومی از نظر مقاومت فشاری و جذب آب استفاده می شود. این نوع در فضاهای داخلی و خارجی و همچنین در کف سازی استفاده می شود.

آجرهای بتنی به دو نوع سبک و سنگین طبقه بندی می شوند که نوع سبکتر دارای هوا در سازه می باشد. از طرفی نوع سنگین استحکام بیشتری دارد. انواع مختلف نور در رنگ های مختلف تولید می شود. در ساخت و ساز ساختمان از این متریال به عنوان مصالح استفاده می شود. این نوع ضد لرزه بوده و استحکام ساختمان را افزایش می دهد.



آجر بتنی

همانطور که در مقاله بتن گفتیم این ماده یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. آجرهای بتنی بر خلاف سایر مدل ها از خاک رس و آب تولید نمی شوند و نوعی بلوک بتنی جامد هستند که از سیمان پرتلند، سنگدانه های معدنی و آب ساخته شده است. برای استفاده خاص، افزودنی های مناسبی به آن اضافه می شود.

از این نوع در دیوارهای خارجی و مصارف عمومی از نظر مقاومت فشاری و جذب آب استفاده می شود. از این نوع در داخل و خارج ساختمان و به عنوان کف استفاده می شود.

آجرهای بتنی به دو نوع سبک و سبک تقسیم می شوند که نوع سبک آن دارای هوا در سازه می باشد. از طرفی نسخه سنگین آن می تواند قدرتمندتر باشد. انواع مختلفی از چراغ ها و رنگ ها تولید می شود. در ساخت خانه از این مصالح به عنوان مصالح رایج استفاده می شود. این نوع در برابر زلزله مقاوم بوده و استحکام ساختمان را افزایش می دهد.



آجرهای سفالی با توجه به کاربردشان به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

دستگاه آجر

این نوع به دو دسته جامد و متخلخل تقسیم می شود و هر کدام با توجه به مقاومت فشاری به دو کلاس 1 و 2 تقسیم می شوند.

نمای آجری

نوع دیگر استفاده از این متریال به صورت آجر رویی است. برای طراحی نمای ساختمان از نمای آجری استفاده می شود. با توجه به اهمیت آجرکاری، توجه به مقاومت در برابر تغییرات دما، نفوذ آب و رطوبت بسیار مهم است.

 

 

انواع آجر از نظر کیفیت



آجر از نوع اول

بدون ترک و ماندگاری بالا.

خوب پخته شده اند.

اندازه استاندارد دارد

ساختاری معمولی و همگن دارد

همه به یک اندازه و شکل

دارای رنگ زرد، قرمز یا گیلاسی است

بدون شوره یا کاکتوس روی سطح

دارای لبه های تیز و صاف است

استفاده در دیوارهای باربر

ایجاد صدای سرامیک مانند در هنگام برخورد دو نوع مشابه با یکدیگر

عمر طولانی (تا 100 سال) حتی در شرایط آب و هوایی نامساعد

در برابر خراشیدگی سطح با میخ بسیار مقاوم است



آجر درجه دوم

دارای ابعاد استاندارد می باشد

کیفیت پایین تر از نوع درجه یک

تقریباً خوب پخته شده است.

بی نظمی های کوچکی دارد، اما به طور کلی شکل آن درست است

بدون لبه های تیز و سطوح صاف به دلیل نوع قالب گیری

سطح آن در برابر خراشیدگی توسط میخ مقاوم است.

وقتی با هم برخورد می کنند صدای درگیری می دهند.

کاربرد در دیوارهای باربر سازه های کوچک

طول عمر آنها کوتاه است (15 سال).


آجر درجه سوم

کیفیت پایین

نامنظم در اندازه و شکل

دارای سطوح ناهموار

رنگ قرمز است.

ساختار همگن نیست.

وقتی به من ضربه می زنند صدای بلند و خامی می دهند.

اثر مالیدن با ناخن روی آنها باقی می ماند.

خوب پخته نشده اند. (کمتر از حد معمول یا به زودی می سوزد)

استفاده از آنها در سازه های موقت است.

رفرنس: https://ajorroajor.com/





:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: